Spelregels Freecell
Freecell is een aanlegspel.
Je speelt zonder tegenstanders en met 1 kaartspel van 52 kaarten, dus geen jokers.
De tafel
Er liggen 7 rijen kaarten op tafel van links naar rechts.
Alle kaarten uit het hele spel liggen open.
Rechts boven de rijen kaarten komen de azenstapels, per kleur 1 stapel.
Links boven de rijen kaarten liggen 4 vrije plaatsen, de 'freecells'.
In de beginsituatie ligt op deze posities nog niets.
Verplaatsen
Het is de bedoeling om alle kaarten te verplaatsen naar de azenstapels.
Je kunt een kaart verplaatsen/aanleggen op een andere kaart, wanneer de aan te leggen kaart van een andere kleur is
(rood op zwart, zwart op rood) en in waarde één lager is.
De volgorde van de kaarten van hoog naar laag is: heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, aas.
De aas is dus de laagste kaart en op een aas kan geen heer gelegd worden!
Schoppen en klaver zijn zwart en kunnen dus op zowel een ruiten of harten (rood). En andersom.
Net zoals bij solitaire/patience dus.
Wanneer er geen kaarten meer liggen op een rijtje, mag een willekeurige kaart op die plek neergelegd worden.
Het is NIET toegestaan om meerdere kaarten van de ene rij naar de andere rij te verplaatsen!
Als je dit wilt doen dan moet je gebruik maken van de vrije plaatsen, door daar tijdelijk een kaart neer te leggen.
Je kunt maximaal 4 kaarten kwijt op deze vrije plaatsen.
Je kunt een plaats weer vrij maken door de kaart weer in het spel te brengen.
Dat kan alleen als deze bij een rijtje aangelegd kan worden, of op een azenstapel.
Wanneer je een aas tegenkomt, mag je deze verplaatsen naar de azenstapels.
Vervolgens kun je hierop een 2 leggen, zolang deze maar hetzelfde symbool heeft (klaver/schoppen/harten/ruiten).
Daarop kan dan weer een 3 gelegd worden, en zo door tot de heer.
Als alle azenstapels vol zijn, en er liggen dus bovenop alleen maar heren, dan is het spel afgelopen.
Voorbeeld hieronder:
De 6, 5, 4 bij (1) zouden op de 9, 8, 7 (2) gelegd kunnen worden.
Dit is toegestaan omdat de 6 zwart is en de 7 rood.
Bij deze verplaatsing heb je 2 vrije plaatsen nodig: eerst de 4 en 5 naar de vrije plaats en, dan de 6 op de 7, de 5 op de 6, en de 4 op de 5.
Er is nog echter maar 1 vrije plaats (3), dus je kunt de kaarten niet verplaatsen!
Als er niet genoeg vrije plaatsen zijn om de kaarten de verplaatsen, dan krijg je hier een melding van.
Als je hier wél 2 of meer vrije plaatsen had gehad, dan had je in één beweging de 6 op de 7 kunnen leggen.
Freecell: puntentelling en bediening
Het verplaatsen van kaarten gebeurt door ze met je muis te verslepen.
Als je een kaart wilt verplaatsen naar de azenstapels, kun je ook op de kaart dubbelklikken.
Je begint altijd met 0 punten.
Voor het verplaatsen van een kaart naar de azenstapels krijg je
200 punten.
Deze kaarten van de azenstapels mogen weer worden teruggepakt op tafel, alleen krijg je dan weer
200 punten aftrek.
Tijdbonus
Je krijgt bovenop de punten die je verdient, ook nog een tijdbonus.
Deze bonus start op 1000 punten, en elke seconde wordt daar 1 punt afgetrokken.
Pas na ruim 16 minuten staat deze bonus op 0 punten.
Freecell: Toernooi
In een toernooi speel je 3 complete spellen (3 rondes).
Je totaalscore wordt vervolgens genoteerd als toernooiscore.