Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes
Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit
spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om
het spel te winnen.
De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers.
De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
-->
Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel
je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt.
Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je
binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.
Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het
aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen,
dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt,
en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook
geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt
het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101
-->
100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!),
je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!
De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur
gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.
Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat
iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat.
Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.
Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!
Boerenbridge: Tactiek
In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al
meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen
binnenhalen.
Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat
als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven.
Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je
toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.
Boerenbridge: Gameplay
Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef.
Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.
Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je
daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.
Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid 'vliegen' daarna de kaarten naar de speler die de slag wint.
Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan.
Dit getal geeft aan hoeveel slagen die speler nog moet halen, ofwel de inzet minus de gehaalde slagen.
Een negatief getal, dus lager dan 0, geeft aan dat de speler te veel slagen heeft gehaald.
Een 0 geeft aan dat die speler precies evenveel slagen heeft gehaald, als zijn inzet, en dus een bonuspunten kan ontvangen.
Rechts zie je een voorbeeld:
West en zuid moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen, oost moet er nog 2 halen.
Noord heeft al een slag teveel gehaald.
De slag gaat naar noord omdat hij heeft ingetroefd, en zal dus op -2 komen, dus 2 slagen teveel.